Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links of hyperlinks op websites naar je eigen website. Het doel hiervan is een hogere waardering door een zoekmachine te krijgen zoals Google op relevante zoekwoorden. Hoe hoger je in Google staat met je bedrijfswebsite, hoe meer bezoekers en omzet. Ook is linkbuilding belangrijk voor de algemene vindbaarheid en website autoriteit.

Google “ziet” de links op websites naar jouw website als stemmen. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe meer waardering van Google. Deze waardering, uitgedrukt in page en domain en page authority, trust flow en citation flow of PageRank, zorgt ervoor dat je website hogere posities krijgt (of kan krijgen, afhankelijk van meerder factoren) in zoekmachines dan websites met minder links.

Bij Netfort bieden we een aantal zeer effectieve linkbuilding mogelijkheden. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerd:

Hoe helpen backlinks bij SEO?

Wat zijn backlinks? Backlinks zijn alle links naar je website vanaf externe websites zoals blog-artikelen, forumberichten, berichten op sociale media etc. Ze helpen je om je positie in zoekmachines zoals Google en Bing te verhogen, waardoor meer mensen je bedrijf en services in hun zoekresultaten kunnen vinden.

Als je hoger in Google wilt scoren, maar niet weet waar je moet beginnen, biedt deze gids voor het bouwen van links de informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan!

backlinks voor een betere vindbaarheid

Wat is linkbuilding volgens Google?

Linkbuilding, ook bekend als inkomende link-acquisitie, inlinks of backlinks, is een methode om je zoekmachineoptimalisatie (SEO) te verbeteren door andere sites naar je site te laten linken. Zoals Google het stelt: hoe meer sites van hoge kwaliteit (autoriteit) naar die van jou linken, hoe beter.

Het hele idee achter zoekmachineoptimalisatie, waaronder linkbuilding, is om verkeer te genereren zonder te hoeven betalen voor advertenties of gebruikers rechtstreeks te targeten; je krijgt natuurlijke of organische resultaten wanneer Google je inhoud doorzoekt.

Dit kan door je webpagina’s te optimaliseren met trefwoorden en goed geschreven tekst. Backlinks dienen als een blijk van vertrouwen van andere websites. Ze vinden je inhoud waardevol genoeg vinden om op hun pagina te worden gelinkt.

Er zijn twee soorten links: dofollow en nofollow. De eerste geeft waarde, autoriteit of “linkjuice” door, de laatste niet. Om het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken is het aan te raden om bij linkbuilding rekening te houden met een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel. Daar horen dan ook enkele nofollow links bij.

Waarom helpen links bij SEO?

Wanneer je hoger in Google probeert te komen kan een linkbuildingstrategie helpen om je website meer zichtbaarheid te geven, vooral als het gaat om commerciële zoekwoorden. Trefwoorden die gebruikers helpen een bedrijf of product online te vinden, worden commerciële trefwoorden genoemd.

Om goed te kunnen optimaliseren voor commerciële zoekwoorden, heb je backlinks nodig van andere websites, die meestal van andere bedrijfseigenaren zijn. Al deze backlinks helpen bij het opbouwen van je autoriteit in (de ogen van) Google. Ze versterken de positie van je website of webshop in de zoekresultaten van zoekmachines.

De 5 stappen van succesvolle linkbuilding

Hierbij een overzicht voor goede linkbuilding. Het proces valt onder te verdelen in vijf stappen:

  • Bepaal wat je wilt; hoeveel, welke soort links en vanaf welke websites.
  • Contact opnemen met site-eigenaren; vraag om een link of deel je (nuttige) inhoud.
  • Geef wat terug in de vorm van een link(ruil), een product of waardevolle content.
  • Follow-up indien nodig; vraag indien nodig gerust of er gekeken is naar je voorstel.
  • Meet het succes; voer zelf zoekopdrachten uit of bepaal je posities bijvoorbeeld met een daarvoor geschikte SEO tool.

Ook gast-bloggen kan zeer gunstig zijn voor beide betrokken partijen. Het helpt je een aantal goede links van een andere site te krijgen en je schrijft over iets dat je interesseert.

Je kunt mogelijkheden voor het plaatsen van gastblogs vinden door te kijken op vacaturesites, Twitter, LinkedIn, Facebook enz., maar een van mijn favoriete manieren is via Google-zoekopdrachten. Je kunt zoeken naar trefwoorden die verband houden met jouw niche met “schrijf voor ons” of bijvoorbeeld “gastpost” of “gastblog” aan het einde.

Tips voor het schrijven van een goede gastblogposts

Relevant – Het eerste dat je moet overwegen bij het schrijven van een gastpost, is of je inhoud al dan niet relevant is voor je doelgroep. Het kan verleidelijk zijn om te bloggen over onderwerpen die jezelf leuk vindt, maar zorg er altijd voor dat je inhoud aansluit bij wat je lezers het liefst willen zien.

Educatief – Of je nu een tactiek voorschotelt, inzicht geeft in trends in de branche of gewoon tips uit je persoonlijke ervaring deelt, zorg ervoor dat je bericht lezers nieuwe informatie geeft die ze in hun dagelijkse werk kunnen gebruiken.

Uniek – Als er al inhoud is over hetzelfde onderwerp, probeer dan iets nieuws of anders toe te voegen om de lezers geïnteresseerd te houden.

Informatief – Zorg ervoor dat je bericht alle benodigde componenten bevat: een inleiding, hoofdtekst met enkele paragrafen, conclusie en een CTA/ Call to Action/ oproep tot actie.

Beknopt – Je bent geen roman aan het schrijven! Houd de content van blogposts waar mogelijk zakelijk en onder de 1000 woorden. Zorg dat je de lezer zijn aandacht vasthoudt.

Vermakelijk én informatief – Blogs moeten een bepaalde entertainmentwaarde hebben. Een goede vuistregel is om jezelf als een van je klanten voor te stellen: zou je wat je hebt geschreven interessant genoeg vinden om met anderen te delen?

gastbloggen voor linkbuilding

Waar vind je mogelijkheden voor gastbloggen

Het vinden van mogelijkheden om een ​​gastblog te plaatsen vereist wat werk van jouw kant. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen.

Begin met het identificeren van een onderwerp met zowel een hoog zoekvolume als weinig concurrentie. Dit betekent zoeken naar onderwerpen met veel maandelijkse zoekopdrachten (hoe meer, hoe beter), maar ook onderwerpen die niet al te competitief zijn. Is er al veel geschreven over hoe bijvoorbeeld hardloopschoenen werken, ga daar dan zelf niet over schrijven als je niks waardevols kunt bijdragen.

De volgende stap is het vinden van sites die gastblogs accepteren. Maar zoals hierboven eerder beschreven zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen.

Als je een site hebt gevonden, neem dan contact met ze op. Houd er rekening mee dat als ze (freelance)schrijvers accepteren, ze waarschijnlijk hun eigen proces hebben om dit te doen. Zorg er dus voor dat je hun richtlijnen bekijkt voordat je contact opneemt.

Linkbuilding uitbesteden

Een fout die de meeste bedrijven maken wanneer ze beginnen met SEO is zelf uitvogelen hoe het werkt. En omdat er veel geschreven is over het onderdeel linkbuilding gaan ze er zelf aan de slag. Maak die fout niet!

SEO is een arbeidsintensief en creatief proces, en het (focussen alleen op) linkbuilding kan je een flinke penalty in Google opleveren. Het gevolg ervan is dat je enorm veel moeite moet doen om überhaupt nog vindbaar te worden in Google. In enkele gevallen zal er zelfs een volledig nieuwe website onder een nieuwe domeinnaam gebouwd moeten worden!

Het inhuren van Netfort voor linkbuilding zal je veel tijd, moeite en geld besparen. Hier zijn enkele factoren waarmee we rekening mee houden:

  • Kwaliteit van de links; op welke pagina en hoe hoog is de autoriteit?
  • Gebruiksgemak; monitor je links eenvoudig via onze SEO monitoring-software
  • Klantenservice; vragen over linkbuilding of SEO in het algemeen? Wij staan altijd klaar voor je!
  • Prijs; een aantal links ineens of een abonnement? Bepaal zelf hoeveel het mag kosten.
  • Waar voor je geld; geen waardeloze lage autoriteit links, maar goede links die echt werken.
  • Effectief en snel; vandaag links aanvragen = vandaag online.

Opvallend lage prijzen bij andere SEO-bedrijven betekend dat de service niet maximaal is, er geen continuïteit in de dienstverlening zit of dat je misschien iemand krijgt die even snel geld wil verdienen. Soms kun je ook terecht bij lokale bedrijven bij jou in de buurt, maar de vraag is of ze echt gespecialiseerd zijn in SEO.

In bijna alle gevallen gaat het om bedrijven die websites of applicaties maken en die SEO en/of linkbuilding erbij doen. Hou er rekening mee dat een webdesigner, adverteerder (Google Ads) of grafisch vormgever niet per definitie een SEO specialist is. SEO is een vak apart!

Besteed je volledige SEO of alleen linkbuilding uit aan Netfort dan krijg je waar voor je geld. Wij werken transparant en met de modernste technieken en inzichten. Je kunt bij ons alles op SEO gebied monitoren en elke vraag en opdracht wordt uiterst serieus genomen!

Vraag ons vrijblijvend naar de mogelijkheden voor een perfect backlink-profiel en hoge posities in Google!

;