Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist is een deskundige op het gebied van (het maximaliseren van) de organische zoekwoorden posities van je website of webshop. Iemand die er voor zorgt dat jou website beter gepositioneerd staat dan die van je concurrenten. Door middel van het optimaliseren van je website zorgt een SEO specialist voor meer omzet online.

Hoe zorgt een SEO specialist ervoor dat je hoog in de zoekmachine komt?

Google is de topzoekmachine als het gaat om het online zoeken, maar hoe krijg je je website hoog in Google? Dit artikel gaat in op wat een SEO-specialist doet en hoe we je website bovenaan de zoekresultaten van Google krijgen.

Als SEO-specialisten stellen we doelen en implementeren we de laatste inzichten op SEO gebied. Dit zorgt ervoor dat je website hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. In het voortraject voeren we een pre-scan uit – inclusief volledige site-audit – en bepalen we de strategie. Hierdoor wordt duidelijk waar de kansen liggen en waar aan gewerkt moet worden, wat er mede voor zorgt dat je nooit te veel geld betaalt.

Netfort's SEO specialist

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?

In de eenvoudigste bewoordingen draait het bij zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) om het genereren van verkeer naar je website door o.a. de autoriteit van je site, en daarmee de positie in een Google te verbeteren.

Dit is natuurlijk een vereenvoudigde voorstelling van zaken. In werkelijkheid schuilt er een wereld van kennis achter SEO. Er zijn veel factoren waarmee we als SEO specialisten rekening houden bij het verbeteren van je posities.

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen hoe een site rankt in Google (en Bing), zoals:

  • Kwaliteit en kwantiteit van de inhoud of content;
  • Technische oplossingen;
  • Sociale media (interactie);
  • Backlinks en meer…

Hoe werkt een SEO-specialist aan hoge posities in Google?

Ten eerste meten we wat van invloed is op de positie van een site. Factoren zoals het gebruik van de juiste en aantallen zoekwoorden en backlinks zijn belangrijk voor een hogere ranking, maar verschillen per branche en zoekintentie. Zoekwoorden en zoekzinnen dienen zorgvuldig gekozen te worden. Houden ze verband met je branche en doelgroep? En hoe vaak wordt er elke maand naar gezocht?

Netfort’s SEO Scan

Laat je website gratis scannen op de belangrijkste punten

Ook kijken we naar de concurrentie; als er veel sites zijn die dezelfde specifieke zoekwoorden gebruiken, kan het voor jouw website een (te grote) uitdaging zijn om ze te verslaan. Soms is het dan handiger om te targeten op “long tail” zoekwoorden, ofwel zoekwoord-combinaties.

Zelfs bij weinig concurrentie kan het een hele opgave worden om hoog te ranken. Heb je concurrentie van websites met hoge autoriteit, zoals WikiPedia, Zalando en Marktplaats dan is het vooral tijdens de eerste maanden verstandiger om te focussen op de wat makkelijkere zoekwoorden, zoekzinnen of zoekwoord combinaties.

Een SEO-bedrijf of specialist kiezen, waar moet je op letten?

Ga met een SEO-bedrijf in zee die ook ruime ervaring heeft in de omgang met kleine bedrijven. Een klein bedrijf boven een gigant zoals Bol.com positioneren in de zoekresultaten toont aan dat je te maken hebt met een deskundig SEO specialist. Bij Netfort hebben we een groot aantal kleine, lokale ondernemers laten uitgroeien tot internationale ondernemingen.

Enkele voorbeelden hiervan vind je in onze portfolio, maar je mag ons uiteraard altijd vragen naar behaalde resultaten. Ook kunnen we je in contact brengen met onze klanten om te horen wat hun ervaringen zijn.

Kijk ook naar de medewerkers. Heeft een bedrijf voornamelijk jonge werknemers, deeltijdwerkers of stagelopers in dienst dan zal de kwaliteit op het gebied van SEO niet hoog zijn. Een echte SEO specialist heeft jarenlange ervaring, heeft de mogelijkheid om volledige werkdagen aan je site te werken en zal elke vraag kunnen beantwoorden, hoe moeilijk het ook lijkt.

SEO specialist

Alleen al de vraag “werk je met advanced SEO en hoe ga je om met JSON-LD schema’s” of “kun je meer vertellen over EXIF data” zal onzekerheid veroorzaken bij 99 van de 100 marketeers of webdesigners die zich SEO “specialist” noemt.

Bij Netfort werken we uitsluitende met senior SEO-experts. Waar nodig huren we professionele marketingbureaus in om bij te springen op het gebied van bijvoorbeeld techniek of content zoals teksten, video’s en grafische vormgeving.

Wanneer is het tijd om een SEO specialist in te schakelen?

Sommigen ondernemers willen onze diensten inschakelen wanneer ze hun bedrijf starten of heel snel daarna. Dat is logisch want elk bedrijf wil hoog scoren in Google.

Toch is het niet altijd verstandig om meteen de SEO uit te besteden en volledig in te zetten op organische hoge posities in Google:

  • Je website moet “rijpen”. Google wil eerst zien of je geen eendagsvlieg bent, of je actief en actueel bent (freshness) en geen “spamwebsite” online hebt gezet. Dit proces duurt ongeveer 6 maanden.
  • Het opzetten van je hele online bedrijfsprofiel neemt tijd in beslag. Werk eerst aan je website, zorg dat deze een koppeling heeft met Google Analytics en Search Console, richt je “Google Mijn Bedrijf” goed in en ga aan de slag met je social media kanalen.

Natuurlijk kan een SEO expert je hierbij ondersteunen, maar een volledig SEO traject is vaak niet direct nodig. Bij Netfort geven we bijna altijd eerst huiswerk mee, en starten we daarna met de “echte” SEO werkzaamheden in de vorm van een abonnement.

Wat kan ik verwachten tijdens mijn eerste maanden bij SEO-bedrijf Netfort?

SEO kost tijd. Hoeveel tijd is moeilijk te zeggen. Dit is sterk afhankelijk van je website, je branche, het soort zoekwoorden, je concurrenten, hoe oud je website is, je budget etc.

Hier zijn een paar zaken die je kunt verwachten tijdens de eerste 6 maanden bij SEO bedrijf Netfort: We stellen doelen voor je bedrijf op, inclusief zoekwoorden en we onderzoeken daarbij de hoeveelheid maandelijkse zoekopdrachten. We zullen ook een actieplan opstellen op basis van die doelen, zodat we elke maand iets hebben om naar toe te werken.

Daarna gaan we aan de slag met de techniek. Is je sitemap in orde, heb je gebroken links, is je site (of silo) structuur optimaal, werk je met canonical urls, hreflang tags en schema’s etc.

Vervolgens gaan we gerichte bezoekers binnenhalen door middel van de optimalisatie van metatags, titeltags, content-optimalisatie en linkbuilding. Naarmate onze inspanningen vruchten beginnen af ​​te werpen gaan we finetunen. We blijven je site net zolang optimaliseren totdat we alle zoekwoorden hoog in Google hebben staan, en het maximaal aantal bezoekers per maand hebben bereikt.

Als je voor nu of tijdens het optimalisatie-proces vragen of opmerkingen hebt, laat het ons dan gerust weten! We staan je graag te woord!

Hoeveel kost SEO?

Het inhuren van een professionele SEO-specialist bij Netfort kost gemiddeld € 465,00 per maand, ofwel 6 uur werk. Daarbij richten we ons in eerste instantie op 30 zoekwoorden. Naarmate de campagne vordert kunnen we bijsturen door ons te richten op andere, meer of minder zoekwoorden.

Wijzigingen in het SEO traject betekend niet altijd meer kosten. Blijft het bij 1 website en groeit het aantal zoekwoorden niet de pan uit dan zal er sowieso geen meerprijs gevraagd worden.

Aanpassingen in de SEO campagne gedurende de looptijd zijn heel gebruikelijk. SEO is immers een creatief proces en is zelfs afhankelijk van trends. In de zomer worden er boten en strandballen verkocht en in de winter paraplu’s en haarden. In overleg kunnen we de focus vrij eenvoudig verleggen van de ene zoekwoordengroep naar de andere.

Tot slot is het goed om te weten dat Netfort Marketing & ICT uit Kampen er voor zorgt dat je hele website SEO-proof wordt gemaakt. Hierdoor stijgen alle zoekwoorden, ook de zoekwoorden waar we niet op targeten!

;