Magento SEO

  • september 19, 2018
  • SEO

Update 6-4-2021; Dit verhaal is geschreven met de werking van Magento 1. Voor Magento 2 is dit zeker ook van toepassing, alleen de aangegeven to-do stappen zijn soms iets anders.

Voor vragen over Magento SEO kun je vrijblijvend contact met ons opnemen, T. 038-3338838 – E. info@netfort.nl.

Je homepage en SEO

SEO gaat in hoofdzaak over tekst, bij Magento SEO is dat niet anders. De vindbaarheid van de homepage met goede zoekwoordposities hangt voor het overgrote deel af van de welkomst tekst. Dit bereik je met zoekwoorden en -zinnen. De zoekwoorddichtheid moet daarbij niet worden overdreven. Onder de noemer “keyword stuffing” kun je in de problemen komen bij Google. Let bij de opbouw van de tekst op het gebruik van kopteksten (H1) en subkoppen of alineaheaders (H2 of H3). Ook erg belangrijk is de browser of meta title. Plaats hierin niet meer dan 5 belangrijke zoekwoorden en hou het interessant voor Google en je doelgroep.

Het verhaal op de homepage kun je aanpassen in de Magento backend onder CMS > Pagina’s. Daar zoek je in de tweede kolom naar “home”. Onder tabblad “Inhoud” kun je ook de browser title aanpassen, zie “Titel (wordt bij sommige templates getoond)”.
Bij tabblad Meta-gegevens kun je de welbekende keywords (Sleutelwoorden) en description (Beschrijving) invoeren. Keywords zijn niet belangrijk voor Google, maar nog wel voor Bing. Ik zou wel gebruik maken van keywords, al is het alleen al om helder te krijgen en te houden waar je de betreffende pagina op target. Vul de description alleen in als je ook werkelijk iets belangrijks in de Google snippet wil tonen. Zo niet laat het dan open, Google bepaalt dan aan de hand van de zoekopdracht welke zin uit de tekst getoond wordt.

Heeft “Home” eenmaal een bepaalde waarde of authoriteit in Google, dan kun je in de welkomst tekst hyperlinks toevoegen naar de categorieën, producten of landingpages. De waarde wordt dan in bepaalde mate doorgegeven waardoor je belangrijkste pagina’s beter zullen ranken in Google, Bing etc.

SEO Kampen

SEO voor Magento? Netfort Marketing & ICT!

Categorie content (teksten, afbeeldingen, lijstjes en tabellen

Als inleiding van een categorie biedt Magento de mogelijkheid om een tekst te plaatsen. Deze tekst moet overeenkomen met de producten die voorkomen in de categorie. Om een tekst aan een categorie toe te voegen ga je naar Catalogus > Beheer categorieën. Open een categorie en plaats de opgemaakte tekst naast “Description” (dit is niet de meta-description, die vind je verder onderaan de pagina). De “Page Title” is de title die in de browser getoond wordt.

Categorieën zijn waardevolle pagina’s als het om SEO gaat; je kunt er een goede onderwerp-gerelateerde tekst op kwijt die versterkt wordt door de producten in de betreffende categorie. Geef de producten dan wel een goede title mee. Dus niet “Broek, maat 32-34” maar bijvoorbeeld “Stretch spijkerbroek Gstar, lage taille”. Dit is duidelijker voor de zoekmachine en je (be)zoeker.

Productpagina teksten

De product-pagina kent standaard twee posities om tekst te plaatsen; de korte en de lange omschrijving. Deze vind je onder Catalogus > Beheer producten. Klik op een product uit de lijst en vul je teksten in naast Omschrijving en Korte omschrijving. Dit lijkt me duidelijk. Wat hier verder van belang is zijn de invoervakken onder tabblad “Meta-gegevens”. Hier kun je namelijk de zeer belangrijke browser title (Meta Title) toevoegen.

Heb je de title of naam van het product juist geformuleerd dan is het zaak om Google voldoende duidelijk te maken welk product het is. Doe dit aan de hand van de tekst, de context waarin de title staat en gerelateerde zoekwoorden. Om je hoofd zoekwoord of zoekzin te versterken kun je ook een script laten inbouwen die de title automatisch herhaalt op verschillende paginaposities. Deze toevoeging kun je door ons laten uitvoeren.

landingpages-magento

Landingpages (of landingspagina’s)

Landingpages zijn pagina’s waarop een zoeker je website binnenkomt. Dit kunnen alle pagina’s zijn zoals homepage (index.php), product pagina, categorie en contactpagina. Omdat het voor een klant storend kan zijn om een heel verhaal te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, kun je aparte landingspages inzetten. Hierin kun je een volledige informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden.

Op een product- of categoriepagina kun je verwijzen (linken) naar een landingspage en andersom. Is het verhaal technisch en tekstueel goed opgebouwd dan kan dit een waardevolle bezoekersstroom opleveren. Landingpages kun je maken in Magento onder CMS > Pagina’s. Je kunt hier zelf bepalen welke URL je wil gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je belangrijkste zoekwoord er in voorkomt.

Om de landingpage op te laten nemen in Google link je hem onderaan je website in de footer. Hiervoor ga je naar CMS > Statische blokken. Meestal staat hier standaard een blok met “Footer links”. In dit blok kun je de link naar je landingspagina plaatsen.

Google images en YouTube voor shop autoriteit

Afbeeldingen en video’s worden veel gebruikt om producten te zoeken. Zo zijn Google images en YouTube respectievelijk de nummers 2 en 4 als het gaat om de meest gebruikte zoekmogelijkheden. Om bijvoorbeeld een nieuwe smartphone te kiezen zijn er tal van afbeeldingen en “unboxing” video’s te vinden.

Om een afbeelding hoog te positioneren in Google images zorg je er voor dat de afbeelding de juiste naam heeft, geplaatst is in een goede relevante omringende tekst en het liefst in de map “Images” op je hostingpakket. Dit geldt ook voor video’s, al kunnen deze vaak beter in een map “Media”, “Video” of gewoon “Films” geplaatst worden.

Goed opgenomen zorgt deze manier van werken ook weer voor een hogere autoriteit van je Magento webshop.

Synoniemen, proofwoorden en gerelateerde zoekwoorden

Om Google duidelijk te maken waar je product of verhaal over gaat gebruik je synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Als wij schrijven over SEO moet duidelijk worden dat het niet over Sociaal Economisch Onderzoek gaat maar over Search Engine Optimization. Dus wordt het verhaal aangevuld met zoektermen zoals vindbaarheid, online, webdesign, website, webshop, magento, marketing, SERP etc.

De context waarin je hoofdzoekwoorden staan is erg bepalend voor de waarde die Google geeft aan je verhaal. Met die wetenschap is het geen overbodige luxe om een uitgebreid verhaal te schrijven. Doe je best en wees creatief!

SMO (Social Media Optimization) & SEO

Iedereen vindt dat je sociaal en up-to-date moet zijn. Dat vindt Google ook. Het is belangrijk dat je meedoet aan Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Hierop plaats je korte teksten en verwijst je “vrienden” of “volgers” door naar het betreffende artikel of product op je webshop met een link. Dit zijn de social signals die Google belangrijk vindt en steeds belangrijker gaat vinden. De “waarde” van shares en likes wordt te vaak onderschat als het gaat om SEO.

Netfort's social media optimization

Technisch belangrijke zaken voor Magento SEO

De SEO technische kant moet in orde zijn. Zo moet de webshop goed gespiderd kunnen worden door Googlebot en overige zoekmachine crawlers. Dit realiseer je met de menu-structuur, canonical URL’s en de sitemap (of sitemaps). Sitemaps voor Magento kun je aanmaken onder “Catalogus > Google Sitemap”. Automatisch sitemaps laten generen kan onder “Systeem > Configuratie > tabblad Catalogus”. Zoek op deze pagina naar het tabblad “SEO”; Automatisch aangemaakte sitemap inschakelen.

Hier vind je ook de instellingen voor canonical URL’s. Om de webshop snel te laten laden zal de shop geparkeerd moeten worden op een speciaal Magento webhosting pakket. Netfort gebrjuikt hiervoor een speciale server die we voor Magento inrichten. Deze server communiceert perfect met Magento d.m.v. speciale software en een efficiënt ingericht Magento htaccess bestand.

Snelheid of sitespeed met o.a. cache

De snelheid van de webshop is in grote mate afhankelijk van het soort hostingpakket. Maar ook de afbeeldingen, video’s en de te laden scrips (extensies) bepalen voor een groot gedeelte de snelheid. In Magento is standaard een cache-tool aanwezig, te vinden onder “Systeem > Cache-beheer (Cachegeheugen Management)”. Deze cache functie werkt goed.

Afhankelijk van het soort webhosting pakket kan de cache flink opgevoerd worden met scripts op de server en instellingen in de .htaccess. Omdat dit verschilt per hostingprovider ga ik hier verder niet op in. Heeft je webdesigner enige kennis van de technische kant van o.a. Magento hosting dan is dit klusje voor hem.

Bloggen

Bloggen is een goede manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Blogs met “grote lappen” unieke tekst doen wonderen in zoekmachines, voornamelijk op zoekzinnen of “long tail keyphrases”. Maar een blog leent zich ook uitstekend voor de niches in je branche. Er is voldoende blogsoftware te vinden die geïntegreerd kan worden in Magento. Er is zelfs een WordPress plugin beschikbaar.

Waar wij goede resultaten mee behalen zijn blogs van Blogger.com. Blogger is eigendom van Google, je vindt het onder je Google (Gmail) account. Google staat toe dat je een flink aantal blogs kunt aanmaken, met een maximum van 500!

Wat ook erg goed werkt met Blogger is je vindbaarheid vergroten in Google images. Op afbeeldingen heb ik ook een test gedaan met het Magento logo. Hiervoor heb ik http://magentologo.blogspot.nl/ gemaakt. De afbeeldingen hebben de juiste benaming en onderschrift meegegeven en in de juiste context geplaatst. Zoek je nu in Google images naar Magento, maar zeker Magento logo dan komt dit blog er goed uit.

Dit idee zou je naar je eigen blog kunnen kopiëren. Dit voorbeeld-blog ziet er niet fraai uit, maar voor de test is het voldoende. Wil je het er allemaal wat beter uit laten zien dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor binnen de Blogger editor. Ons hoofdblog (cosmetisch acceptabeler) vind je op http://sitespot.blogspot.nl.

Magento SEO Video (de 10 belangrijkste tips)

    Over Netfort

    Wij zijn een full service marketingbureau gespecialiseerd in SEO en webdesign.

    Contactgegevens

    Wij leveren professionele SEO en bouwen websites en webshops voor de hoogste posities in Google. Stel geheel vrijblijvend je vraag.

    Klantbeoordelingen

    Super bedrijf!

    Ben geholpen met een eigen website. Communicatie over en weer top, staan altijd voor je klaar en alles naar mijn wensen geregeld!!!
    - Hoogeveen

    Meer blogberichten

    Bekijk ze allemaal

    Meest recente berichten