SEO en SMO; je bedrijf op Social Media

SMO betekend Social Media Optimization en heeft primair tot doel om je website onder de aandacht te brengen en houden via social media. Bij social media kanalen moet je denken aan Facebook, Pinterest, Twitter en Google Plus maar ook video sharing sites zoals YouTube.

Een groot aantal ondernemers laat op dit vlak kansen liggen. Te veel ondernemers denken nog steeds dat social media niet belangrijk is voor hun bedrijf. Dat is ook niet zo vreemd, social media vraagt een andere insteek dan een blog, een website of een webshop.

Een ondernemer die zelf niet regelmatig Facebook of Twitter bezoekt zal geneigd zijn te denken dat dit niet de plek is voor ondernemers. Dit is een grote denkfout. De link met je website is namelijk zeer groot. Hoe? Google vindt dat je up-to-date moet zijn en zal je website alleen hoge posities geven als je gezien wordt als autoriteit, een specialist op jouw vakgebied.

Hoe je autoriteit wordt leg ik hieronder uit.

Enkele opmerkingen die we krijgen over social media zijn;

  • Wij zijn niet interessant genoeg voor social media.
  • Ik heb geen idee wat we daar zouden moeten zoeken.
  • Al die flauwe, oninteressante berichten zullen ons bedrijf geen goed doen.
  • Twitteren over mijn maaltijd daar doe ik niet aan mee.
  • Vroeger had je alleen marktplaats, tegenwoordig moet je overal zijn.

Herkenbaar? Onthoud 1 ding;
Elk bedrijf is interessant genoeg om aanwezig te zijn op social media!

Zie je kansen. Waar je vroeger alleen de advertentie in de krant had kun je nu je boodschap achterlaten op een enorm aantal platformen!

social media seoWord een autoriteit op je vakgebied

Google heeft hoog ingezet op autoriteit, ofwel, ben jij degene met verstand van zaken en ben je daarin beter dan je concurrent? Klanten zijn hier gevoelig voor en dus zal ook Google je daar op beoordelen. Maar hoe word je nu autoriteit?

In het pre-google tijdperk had je voor het overgrote deel te maken met mond-op-mond reclame en adverteren. Vertaald naar nu is dat het delen van berichten, betaald of onbetaald. Hoe meer je bericht gedeeld wordt, des te belangrijker het bericht wordt. Als het bericht dan ook nog een aantal likes en reacties krijgt dan is dit een signaal voor Google (en het social media platform) dat dit bericht belangrijke informatie bevat.

Dit is goed voor je (berichten/ posts) positie binnen het social media kanaal. Maar wat heeft dit nu te maken met je website?
Door in het bericht en in je bedrijfsinformatie een link op te nemen naar je website zal Google het verband zien. Wordt er vervolgens geklikt op de link (men gaat naar de website) dan worden door Google een aantal zaken gemeten;

  • Blijft de bezoeker op de website of klikt hij meteen weg?
  • Hoe lang blijft men op de pagina?
  • Worden er meerdere pagina’s bezocht?
  • Wordt er een bericht gedeeld vanaf de website?

Blijft de bezoeker “hangen” op de website, bezoekt hij een aantal pagina’s, wordt er een pagina gedeeld of wordt er een bestelling geplaatst dan is de website interessant gebleken. Dit is voor Google een reden om je website hoger te plaatsen in de zoekmachine.

Is dat genoeg om autoriteit te krijgen? Niet helemaal maar het is een goed begin. Autoriteit krijg je door;

  • Mee te doen op tenminste Facebook, Twitter, Google Plus en Pinterest.
  • Zo veel mogelijk volgers en likes te verzamelen.
  • Je kanalen/ bedrijfspagina’s te clusteren (linken) op je website én je Google Plus (bedrijfs)pagina.

Google Mijn Bedrijf

Bij Google Mijn Bedrijf kun je een bedrijfspagina aanmaken. Deze wordt getoond op Google Maps en als je het goed inricht ook in de Google Local 3 pack. Dit is een positie op een van de 3 lokale bedrijfsresultaten bovenaan in de zoekmachine.

Je Google+ bedrijfspagina is het centrum voor je autoriteit. Hier vermeld (en verifieer je) je blogs, social media pagina’s en je website of webshop. In deze omgeving “ziet” Google het beste hoe populair je bent op het internet en wat je zoal doet om je doelgroep te informeren.

Naast genoemde is er nog ENORM veel informatie te geven over het inrichten van je social media pagina’s. Dit kan op een groot aantal manieren en het wordt een te omvangrijk verhaal om hier te behandelen. Begin in ieder geval met het maken van je Google+ bedrijfspagina en ga vanaf daar verder.

Lees je in over het zakelijk gebruik van de diverse beschikbare social media kanalen. Steek geen tijd in kanalen die voor Google (tot nu toe) geen waarde hebben, maar focus je op Facebook, Twitter, Google Plus en Pinterest.

Hulp bij social media

Vind je het te moeilijk om je social media in te richten of heb je er geen tijd voor? Zie je die mooie Facebook adverteties voorbij komen maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Vraag ons vrijblijvend naar hulp bij social media!

Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen? Mail dan rechtstreeks met onze SMO en SEO specialist;
Tonny Duiveman
tonny(@)netfort.nl

Of kom even langs!
Netfort Marketing & ICT
Industrieweg 11
8263AA Kampen
038-3338838

Tot slot nog een aantal specialisten op het gebied van social media die je gedetailleerd verder kunnen helpen om het beste te halen uit je pagina’s;

Over Netfort

Wij zijn een full service marketingbureau gespecialiseerd in SEO en webdesign.

Contactgegevens

Wij leveren professionele SEO en bouwen websites en webshops voor de hoogste posities in Google. Stel geheel vrijblijvend je vraag.

Klantbeoordelingen

More from our blog

See all posts
No Comments

Meest recente berichten

Leave a Comment