Je Google advertentiekosten verlagen met deze 5 tips

Bijgewerkt op september 10, 2022 by Tonny Duiveman

Google advertentiekosten verlagen, wie wil dat nou niet? In de begindagen van internetmarketing was het vrij eenvoudig om grote Google Ad-campagnes te maken. Hiermee kreeg je snel en goedkoop je bedrijf bovenaan de (betaalde) resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). Je advertentiecampagne was goed zichtbaar en ging vaak zelfs viraal tegen toen nog lage kosten. Dit resulteerde in relatief hoge opbrengsten.

Tegenwoordig heeft Google veel betere algoritmen om de juiste advertenties te tonen. Ook is de zoekmachine in staat om de zogenaamde “clickbait-advertenties” of niet gerelateerde Ads uit te bannen. Er zijn tegenwoordig veel meer bedrijven die adverteren, wat betekent dat de advertentiekosten flink gestegen zijn. Richt je daarom in de eerste plaats op het verhogen van je organische zichtbaarheid (gewone zoekresultaten) met SEO.

Wil je wel met Google Ads aan de slag, of doe je dit al, dan zijn er verschillende manieren om je Google-advertentiekosten te verlagen. En dat gaat heel goed samen met SEO!

Google advertentiekosten verlagen? Hierbij Netfort’s 5 tips!

Je site registreren onder verschillende domeinen

Door je site onder verschillende domeinnamen te registreren, kun je enig risico spreiden. Ook kun je makkelijker testen wat wel of niet werkt tegen welke prijs. Maar dit zal je niet altijd betere resultaten garanderen dan bij het werken met slechts één domein. Vooral als die andere domeinen erg lijken op je primaire domein.

De enige keer dat domeinregistratie van meerdere domeinnamen echt zinvol is, is wanneer je op zoek gaat naar een totaal andere markt of doelgroep. Of bijvoorbeeld om SEO-redenen, of als er al een andere succesvolle site onder die naam is geregistreerd. Je zou dan indien mogelijk de hele website inclusief domeinnaam kunnen kopen.

Als de voordelen niet volledig duidelijk zijn verspil je geld dan niet aan meerde domeinnamen of extensies. Een EMD/ Exact Match Domain (domeinnaam met een specifiek zoekwoord) zou je kunnen registreren als dat exacte woord erg relevant is voor de soort klanten waar je op target.

Met een EMD kun je (theoretisch) snel scoren op een bepaald zoekwoord met SEO. Ook je Google Ads kunnen relevanter worden waardoor de klikprijs kosten iets lager zal uitkomen. Alleen dan is het soms het overwegen waard om tot aankoop over te gaan van een of meerdere extra domeinnamen, met of zonder bestaande website.

Sitelinks zijn extra links onder je advertentie, die verwijzen naar bijvoorbeeld naar een specifieke productpagina op je site. In zekere zin kunnen ze bijna worden gezien als mini-advertenties op zichzelf.

Sitelinks zijn ook relatief goedkoop: de klikprijs is vrij laag. Dit betekent dat je niet veel bezoekers nodig hebt voordat je je geld terug begint te verdienen met sitelinks. Dit in verhouding tot slechts één klik van een (hoofd)advertentie alleen.

Meer vertrouwen op organisch verkeer = minder Google advertentiekosten

SEO is een strategie voor de langere termijn, en het hoeft niet duur te zijn. Wil je je marketingbudget in de hand houden door google advertentiekosten te verlagen, zoek dan naar manieren om je inhoud of website-content te optimaliseren. Maak het voor zoekmachines zoals Google gemakkelijk om je website te crawlen en hoog te positioneren in de zoekresultaten.

De tijd die nodig is om hoge posities te krijgen in Google met SEO varieert nogal. Topposities krijgen is sterk afhankelijk van je niche, branche en concurrenten, maar er zijn altijd quick wins. Zorg er o.a. voor dat;

  • De menu-structuur optimaal is.
  • De techniek van je site in orde is en geen fouten bevat.
  • Alle (product)pagina’s de juiste titeltags en metabeschrijvingen bevatten.
  • Elke tekst en afbeelding uniek is.
  • Je (ook) target op brede zoekwoorden (of – zinnen).
  • Je een koppeling hebt met je social media kanalen en Google Mijn Bedrijf vermelding.

Andere eenvoudige en goedkope SEO-strategieën zijn onder meer links ruilen, en het plaatsen van gastblogs op populaire websites in je niche. Zorg er ook voor dat elk stuk geschreven inhoud (blogposts of landingspagina’s) links bevatten naar relevante bronnen. Denk hierbij aan je productpagina’s of andere bestemmingspagina’s.

Dit soort kleine optimalisaties maken het voor zoekmachines zoals Google (en potentiële klanten) al een stuk eenvoudiger om je te vinden en te waarderen.

Minder concurrerende zoekwoorden gebruiken in je Google advertenties

Je advertentie-uitgaven zo laag mogelijk houden en google advertentiekosten verlagen is natuurlijk altijd goed. Bij Google Ads ga je nu eenmaal snel over je budget heen als je niet oplet. Probeer daarom bijvoorbeeld minder concurrerende zoekwoorden te gebruiken die goedkoper zijn, maar met vergelijkbare resultaten. Zo bespaar je geld en krijg je toch voldoende verkeer naar je website uit de advertenties.

In plaats van breed te adverteren voor marketing, zou je je bijvoorbeeld kunnen richten op een niche zoals online PPC adverteren. Bij beide zoekopdrachten worden advertenties weergegeven die verband houden met adverteren en marketing. Echter, een zoekopdracht naar online Pay-Per-Click adverteren heeft aanzienlijk minder concurrerende advertenties en zeer waarschijnlijk lagere kosten.

Dit is belangrijk omdat bieden op nieuwe zoekwoorden ingewikkeld en tijdrovend kan zijn. De prijs voor het toevoegen van een zoekwoord kan hoog of laag zijn, afhankelijk van of er veel of weinig gebruik wordt gemaakt van dat zoekwoord.

Adverteren met geo-locatie targeting of geotargeting

Google Ads kan gebruikers in bepaalde geografische gebieden en locaties targeten, terwijl SEO kan helpen het verkeer vanaf een bepaalde locatie te vergroten. Daarvoor moet je de inhoud en het (JSON-LD) schema van je website (vorm van opmaaktaal) optimaliseren.

Zowel SEO als Google Ads hebben hun sterke punten als het gaat om targeting op locatie. Wat het beste voor jou is, hangt uiteindelijk af van je bedrijfsdoelstellingen en budget.

Hoewel SEO misschien meer tijd in beslag neemt dan Google adverteren, werpt het na verloop van tijd vruchten af. De impact op het verkeer uit SEO gaat verder dan één bepaalde campagne of product. Hoop je op meer klantloyaliteit – en dus terugkerende verkopen – dan is SEO je tijd en geld meer dan waard. Maar als snelle verkoop en naambekendheid je doel is, dan kan Google Ads daar een goede bijdrage aan leveren!

Over Netfort

Wij zijn een full service marketingbureau gespecialiseerd in SEO en webdesign.

Contactgegevens

Wij leveren professionele SEO en bouwen websites en webshops voor de hoogste posities in Google. Stel geheel vrijblijvend je vraag.

Klantbeoordelingen

Super bedrijf!

Ben geholpen met een eigen website. Communicatie over en weer top, staan altijd voor je klaar en alles naar mijn wensen geregeld!!!
JoAnna - Hoogeveen

Meer blogberichten

Bekijk ze allemaal