Panda 4.1

Google Panda 4.1Op 25 september is Google begonnen met het uitrollen van een nieuwe algoritme update; Panda 4.1. Slecht nieuws voor websites met weinig waardevolle teksten, afbeeldingen en video’s. Zakt u in de zoekresultaten, kijk dan eens goed naar de inhoud van uw website. Check elke pagina op originaliteit en verreik ze met afbeeldingen en/of video’s.

Panda updates richten zich op:

  • “Magere” content op websites. Het gaat hierbij niet enkel om een slecht artikel, maar voornamelijk om inhoudelijk slechte en weinig toevoegende content op de hele website.
  • Duplicate content. Met weinig creatieve, of zelfs gekopieerde inhoud wordt het steeds moeilijker om goede posities te krijgen.
  • Automatisch gegenereerde content. Importeert u nieuws, blogposts of producten via RSS of een script op uw eigen website dan wordt dit snel herkend en bestraft met lagere posities.

Maar ook websites met content die je wat aan de magere kant zou kunnen noemen kunnen na deze laatste Panda update hoger ranken in Google. Dit komt omdat Google tegelijkertijd “soft” zal zijn voor kleinere en middelgrote websites. Het idee hierachter is dat de plaatselijke slager nagenoeg onmogelijk een nieuw en creatief verhaal kan schrijven over zijn biefstuk.

Er zal in die zin een betere mix komen van grote en kleine websites. Maar wees op uw hoede; als de inhoud van uw “kleine” website te weinig toevoegt dan zit deze alsnog in de gevarenzone, met kans op lagere posities!

Wat is “rich content”?

Open een website en stel uzelf de volgende vragen;

  • Zou ik de informatie vertrouwen die ik voor me zie?
  • Zijn de artikelen geschreven door een expert of door een enthousiaste hobbyist?
  • Kom ik deze informatie op meer websites tegen, heeft het unieke toegevoegde waarde waar ik echt iets mee kan?
  • Zie ik spelfouten?

Met andere woorden, het artikel moet interessant zijn en op een goede prettig leesbare manier aangeboden worden. Uw doelgroep moet het idee krijgen dat ze met een autoriteit te maken hebben. Let ook op het uitwerken van details in de teksten, afbeeldingen en eventuele onderzoeksresultaten.

Gratis tools voor hulp bij rich content

Uit onderzoek blijkt dat een pagina met ruwweg tussen de 500 en 5000 woorden de beste kans heeft op hoge posities in Google. Kopieer uw tekst en check het aantal woorden op http://www.wordcountertool.com.
Duplicate content is dodelijk voor uw posities. Check de originaliteit van uw teksten op http://smallseotools.com/plagiarism-checker/.

De professionele SEO tool van Netfort

Om uw website beter te laten ranken kunt u gebruik maken van onze SEO tool waarmee u elke pagina afzonderlijk kunt scannen op de belangrijkste SEO technische zaken.

Deze online tool is gratis te gebruiken voor onze SEO klanten. Denk hierbij aan lengte en de aanwezigheid van, en de juiste keywords in de title, description, bodytekst en URL, het aantal en soort backlinks, de verhouding tussen kopteksten en normale tekst, uitgaande links, redirects en laadsnelheid.

Posities en linkprofiel

Naast bovengenoemde kunt u met deze tool ook uw posities checken in de belangrijkste zoekmachines, uw linkprofiel managen en uw social media activiteiten bijhouden.

Voor bestaande klanten is dit gratis tot 30 zoekwoorden of -zinnen. Niet-klanten betalen hiervoor slechts € 0,95 per zoekwoord per maand met een minimum van 10 zoekwoorden, voor een periode van tenminste 3 maanden. Inloggen kan op https://netfort.clientseoreport.com. Deze software komt ook gratis bij enkele SLA’s.

Vragen over Panda? Gratis SEO tips?

Een korte blik op uw website is meestal voldoende om te zien of u op de goede weg bent. Wij helpen u graag verder met gerichte tips en adviezen. Mail, bel of kom langs.